martingal

Med eller utan martingal?

Jag brukar rida utan martingal när jag tränar dressyr för då är han inte så hettsig som när jag hoppar eller rider ut i skogen. För han har blivit så lugn att rida dressyr på nu, eller alltså han kan väll vara pigg typ efter galoppen också men han har blivit mycket bättre än förrut. Så när jag hoppar och rider ut så har jag martingal. Han har huvudet så högt upp när jag gör de sakerna annars om jag inte har martingal så lär han ju inte vara lika lätt att stanna heller, och så her han väll huvudet ännu högre upp för den delen. Så då vet ni det.

Vissa har martingal fast dom inte enns behöver det. Dom har martingal för dom tycker det är snyggt, det är såklart att det är snyggt med martingal. Men om man inte behöver det och om hästen hoppar bättre utan tycker jag att man inte ska ha martingal. Jag tror faktiskt att jag ska testa att hoppa utan martingal någon till gång jag med. Även fast jag har gjort det förrut fast det var ett tag sedan. Men somsagt, vissa har det för att det är snyggt och vissa har det för att det behövs och är snyggt. Ni som vill kan väll testa att hoppa eran häst utan martingal och se om den hoppar bättre eller lika bra. Kan väll hända att den kanske hoppar bättre utan martingal så har ni aldrig provat det. Så om hästen hoppar bäst utan fast ni inte tycker det är snyggt, ha utan endå för det ger bäst resultat! 





Kommentarer
lovisa b

tycker du har rätt i det, att många använder fast dom inte behöver:)



2010-09-16 @ 19:22:09
Emelie

Jo precis :)



Blogg: http://emeliiehellbergg.blogg.se/
2010-09-16 @ 21:59:02




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback