ridning

Barnridning

När jag var liten kanske 5-6 år så brukade jag och min kusin Henrik få åka och rida på vissa söndagar på stallet. Det var barnridning då, jag minns faktiskt lite. Man fick iallafall ta en lapp och betala då. Sen på lappen stod det namnet på en av hästarna som gick lektionen då eller vad man ska säga. Så fick man rida något varv och vi tyckte det var hur kul somhelst.

Ridskola

Vi red ganska många gånger, sedan tillslut så fick jag börja i en ridgrupp. Tror det var på torsdagar eller något kanske tisdag, men hursomhelst. Första gången följde min kompis Caroline med också, så skulle vi väll få borsta och lära och att krattsa hovarna så ridläraren hade tagit ut en supersnäll ponny som hette Madonna, tyvärr lever inte hon nu.. Men iallafall, så skulle jag också få krattsa en hov, och det var såklart bakhoven och jag vågade inte. Men tillslut tog jag mod haha och gjorde det då. Sedan pappa min hahaha, han anmälde Carro också till den ridgruppen så hon började också. Ja sedan allt eftersom fick vi rida då, så red jag på oktan litegranna osv. Så när vi skrittade då så släppte hon mig och jag vart as stolt, kände mig som om jag var bäst hehe.

Ja allt eftersom blev väll alla bättre och bättre, vi bytte säkert ridgrupp och allt, jo det tror jag att vi gjorde. Vi älskade att rida. Längtade hela tiden tills nästa gång eftersom vi red 1 gång i veckan då. Sedan började vi tävla också, jag hade fått en älsklingshäst också lite senare då.

Tävling

Han heter Favorit, född 95 tror jag en b-ponny skimmel hur söt somhelst, han är såld för han passade inte riktigt in på ridskolan efter ett tag för han hade börjat sparkats. Alltså han sparkade aldrig folk men hästar, och 1 gång träffade han en tjej på benet så hon bröt det ... Men iallafall, han var lite busig på tävling bockade och gnägga också. Så jag anmälde alltid mig sedan strök jag mig för att jag inte vågade. Så varje gång betalade vi typ 100 kr eller vare va så fick vi inte tillbaka pengarna, det tyckte jag var lite lågt men ja. Sedan 1 gång tog jag mig mod och skulle tävla honom då efter de 1000 gångerna jag strök mig. Ja då var det en äldre tjej innan mig, alltså jag var inte så gammal då eller 8? Ne men jag vet inte, så hon skulle väll tävla honom för att han var lite busig också. Så bockade han av henne fast hon skrattade, men jag var ju inte precis mindre nervös för det heller hua! Haha men jag tävlade endå och det gick bra, sedan tävlade jag mer och mer jag tyckte det var superkul!

Ryttarsattsningen

Senare när man kom upp i "åren" så började jag i RS=ryttarsattsningen. Man rider 3 gånger i veckan på samma häst, 1 gång dressyr 1 gång hopp och 1 gång ute i skogen på helgen själv. Men ridningen på helgen tog dom bort efter ett tag. Men jag hade ju lilla Favvo då. Sedan efter något år så testade jag Molly också hon är en d-ponny så hade jag henne ibland tyckte om henne mycket också. Sedan när Favvo såldes hade jag henne. 1 gång gick vi omkull också på en hoppträning, när jag skulle hoppa räcket så han hon inte "fälla ut benen" i landningen så då gjorde hon typ en kullebytta och landade på mina ben så våran ridlärare Annelie trodde jag hade brytit bena men det var nyckelbenet men det gick bra, jag och mamma åkte in på akuten och blabla. Ja senare när jag skulle få Ricki så slutade jag, men sen köpte vi aldrig henne så nu har jag min älskade lilla Fabbe.

Fabian

14 april 2010, tror jag att det var så skrev vi på papperna till Fabian. Så fick jag honom. Så nu har det börjat gått bättre och bättre för oss två. Vi har lärt känna varandra mer och jag har börjat fått honom lugnare och lugnare. Det är jätteskönt nu för han är lugn innan hindren och gasar inte iväg lite mycket efter hindren. Så vårt mål detta år är att tävla Lb, kanske nästa år La, vi får se hur det går helt enkelt!

Nu vet ni lite om hur jag började rida osv, om ni enns orkade läsa allt förstår om ni inte orkade haha :)




Kommentarer
:)

läste allt och de var kul att veta om hur du börja rida!:)



2010-10-03 @ 11:56:28
linnea - unghästbloggen

sjukt bra och fin blogg läser den jämt! :)

finns de något som du vill att jag ska skriva om eller tipsa på min blogg ? :)



Besök & kommentera gärna min! :) <3



Blogg: http://boyzonsign.bloggplatsen.se
2010-10-03 @ 15:40:44
Anonym

Tack så jättemycket linnea! :))



:) Kul att du läste allt! :))



2010-10-03 @ 16:45:36
emelie

// emelie



Blogg: http://emeliiehellbergg.blogg.se/
2010-10-03 @ 16:45:55




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback