infoooo

Jag tänkte bara ta upp en fråga, som jag kom på själv och tänkte att ni kanske skulle vilja läsa den!

Hur är Fabian att rida?
Svår/Lätt

Fabian är inte alls lätt att rida kan jag då tala om, för er som kanske tror det. Han kanske inte ser svår ut att rida men han är det, och det äre inte bara jag som tycker. Han var svårsåld också för han var svårriden. I början då jag hade honom kunde jag knappt rida honom, han var väldigt pigg eftersom han hade vilat så mycket hos förra ägaren. I början då man red var han ganska pigg men sedan efter traven/galoppen vart han väldigt mycket piggare. Det är jättesvårt för då måste jag lugna ner honom också, jag visste inte riktigt hur jag skulle göra, men provade på lite så tillslut vart han lite lugnare men det var inte förns senare. Jag red med pelham för hon red med det. Men vi började känna varandra mer och mer och det vart lite bättre eftersom. Senare bytte jag bett på honom till tredelat, och han funkade väll på det men han var lite stark endå. Sen varierade jag lite och sen hade jag bara tredelat typ. Oftast pelham då jag red ut.

Han blev mjukare och mjukare med tredelade bettet. Det är inte förns nu jag har lärt mig att lugna ner honom hyfsat iallafall. Jag har ridit så pass lugnt för han ska bli lugn, så nu är han inte speciellt pigg i början av ridpasset. Ibland kan ja få kicka till honom, dock inte så hårt men för då går han för sakta. Samma i galoppen jag har ridit ganska långsamt och nu går han där av sig själv iaf början på galoppen då hehe .. Men jag har lättare att lugna ner honom efter galoppen också, man får trava ett bra tag och klappa honom och ta förhållningar då brukar han lugna sig.

Men jag har endå inte kunnat ridit honom ärligt så att säga.. Jag har fått tagit i honom hårt osv ganska ofta. Men nu har jag tränat för en tjej i stallet som heter Sara som är jätteduktig att rida. Så jag har tränat för henne 1 gång. Och då körde vi bara lite "basic" så att säga. Så jag skrittade och travade bara för att han skulle förstå och hålla sig lugn hela tiden. Jag hatar att vänta ut hästarna det är jättejobbigt för jag får panik så fort dom inte går på tygeln, eller ja "kröker på nacken" iaf. Men då körde vi så att vänta ut honom. Och på slutet var han som en dröm att rida, skitroligt!! Jag vart så glad, det var som att hålla i sytrådar.

Så nu har vi tränat på det sen dess och han känns redan mycket mycket bättre och det känns så kul, då kan jag sätta upp mål osv. Jag kanske ska träna för henne på tisdag igen, hoppas jag om hon kunde då! Men hon är verkligen jättebra tycker jag! :D

Och i hoppningen har jag den bästa tränaren också såklart!!! Men han är mycket lugnare i hoppningen också sen ett halvår tillbaka och det känns väldigt kul. Det blir så mycket bättre!

Nu säger jag inte att "åå ja är så duktig att rida honom" ABSOLUT inte! Utan jag är så glad att jag får hjälp av någon som verkligen kan och att vi är på bättringsväg!


Kommentarer




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback