hästar

Tänkte skriva lite om vilka hästar jag rider just NU.
Då kan vi börja med min egna lill ponnyplutt.


Fabian "Fabbe"
Brun D-ponny valack 146,5 i mkh. Född år 1996. Min egna lilla ponny såklart. Om jag ska beskriva honom så är han världens snällaste. Lite speciell, haha förut fick inte stalljouren ta in honom från hagen, så fick man hämta honom själv. Men nu går det bra. Han är inte så busig, han bockar aldrig. Men i skogen är han jävligt pigg och man får sitta och hålla honom hela tiden. Om man släpper honom i manegen och låter han springa så lyssnar han till pussljud, då kommer han till mig. Han är ett matvrak kan jag tala om! Haha godsaker är det bästa. Men förövrigt är han ganska känslig att rida, alltså inte speciellt känslig i munnen men skänklarna. Pigg men oftast lugn i början av passet sedan bryter det ut haha. Men travar man ett bra tag så brukar han lugna sig lite.


Urban Cowboy "Ubbe"
Skäck storhäst, brun och vit valack. Kanske (165) mkh född 2004. Maggies storhäst, som jag rider ibland då hon inte kan & tisdagar. Brukar även få hoppa honom, träna osv. Lite beskrivning om denna herre, han är också världens snällaste. Hur snäll somhelst att rida och ta hand om. Men han är lite rädd utav sig, vemsomhelst får inte tag i honom. Han tycker inte om killar så mycket, utan mest tjejer. Också är han lite rädd om rumpisen, så man får vara lite försiktig om man går igenom stallet och någon står brevid så kan han bli rädd. Men somsagt, världens snällaste. En lugn kille. Han är också en riktig gottegris!


Baxter
Brun storhäst valack, runt 165 i mkh född 2006. Helena & Matildas storhäst, som jag också rider ibland då dom inte kan eller vill vara lediga. Just nu har han en skada som inte kommer att bli bra, utan han kommer bara kunna gå lättare pass. Han får inte tävla mer, och anstränga sig för mycket. Jättetråkigt då han verkligen är hur fin somhelst, och som dom har slitit med honom.. Just nu skrittar han, kanske travar pyttelite. Han är jättesöt, snäll också. Men väldigt busig i skogen, han ska alltid busa när jag rider ut. Så får man skrika till och ta tag i honom lite då slutar han. Han är väldigt social och vill ha uppmärksamhet. Han är rätt lugn men kan piggna på sig lite. Haha ännu en liten gottegris.


Donald
Skimmel c-ponny som står på ridskolan född 2005. Han har varit lite omöjlig somsagt, eller lite stretig. Och han är bara 5 år och behöver utbildning. Och då hade jag turen så dom frågade mig om jag ville rida. Så nu har jag ridit honom några veckor och han är jätterolig. Han känns jättefin just nu, men han är inne i en busperiod. Han har blitt mycket piggare och han vill bralla iväg ibland och bockar/sparka bakut. Men jag tycker det är jättekul, för man märker att han är glad iallafall. Han har blivit jättefin i hoppningen också, hoppar riktigt fint. Jättesnäll också, tror de bara finns snälla hästar jag har ridit hihi. Och har man spö på honom i dressyren blir han jättespänd och rätt pigg. Men långspö haha och det bara snuddar till på rumpen så kickar han. Men han är lugn att rida, men just nu lite piggare än vanligt!

Kommentarer




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback