klippa

Nu är det såhär att Fabian har väldigt lång päls. Och det är otroligt jobbigt både för mig och såklart honom. Vissa dagar då det är rätt varmt eller lite mellan sådär blir han jättesvättig bara jag ridit en liten stund. Även om det inte ens är varmt ute blir han alltid svettig på halsen och mellan frambenen typ + bakom öronen.

Vissa dagar då det är kanske 20 grader eller något då jag tar in honom och har honom inne en liten liten stund är han lite svettig. Alltså han är fuktig och varm och jag tycker synd om honom. Han ska inte bli dyngsur varje gång jag rider så jag måste svampa av honom vilket han inte alls gillar. Han tycker inte om vatten.

Det är synd om honom det måste vara jättevarmt. Han ska inte behöva ha sån lång päls på sommaren då det är varmt. Då ska han ha kort och bra päls. Man ska inte raka hästen då den fäller men om man rakar dom 1 gång så är det kört sedan. Då har man förstört hela processen. Så han måste alltså ha blivit rakad när han fällde så nu har han lång päls.

Så nu måste vi faktiskt raka honom, han kan inte gå runt och vara svettig i hagen när det är varma sommardagar. Vi ska kolla upp någon som kan raka honom. Men där kommer problemet vid rakningen.. Han hatar det, ljudet framförallt tror jag. Men de känns nog äckligt när pälsen åker av också. Så vi måste ge honom lugnande. Men vi ska kolla med en om hon kan klippa honom så får hon såklart betalt. Så ska vi testa he fet boll med bomull i öronen och huva på så kanske han blir lugnare. Annars får vi ge honom lugnande.

Sist vi skulle raka honom så gick de inte så lyckat.
Carro heter hon som rakade honom då, vi skulle testa utan lugnande men han stod inte still och för hennes säkerhet också så skulle vi bremmsa honom. De gick inte så bra, han har lite läpp så det går inte att ta tag i den, han HATAR att bli bremmsad stackarn. Tillslut fick hon tag i den. Så stod en annan tjej och höll i honom sedan skulle jag göra det, alltså bremmsen. Höll i honom ett tag, hon hade gjort kanske ena sidan. Sedan fick han nå bryt och slet upp huvudet så jag tappade bremmsen vettu. Sedan gick det åt helvete då vi skulle he på den igen. Hon fick inte tag i honom först, så sedan fick han nå bryt och hoppade under kedjorna med rumpan så han vred sig i hovslagaren, så sedan stod han med rumpan utanför hovslagaren. Jag trodde han bröt benet då han vände ut sig fyfan vad rädd jag blev med de gick bra.

Sedan fick vi ge honom lugnande pulver. Som han skulle äta i sig och de gjode han. Sedan testade vi igen och hon fick tag i läppen sen höll en annan tjej i honom. Sedan jag igen, så gjorde hon klart honom så han vart rakad och jättefin plutten min! Sedan skulle jag tävla 2 dagar efter, nää då vare ju 3 dagars karrens så jag kunde inte tävla. Less jag blev då eller?? Men men han var iaf snygg !

Långhårig eller?



Kommentarer
Olina Eriksson

Min ponny är också sådär bråkig när vi ska klippa henne, hon stegrar sig och får utbrott hela tiden. Vi provade att ställa in henne i en box, och då blev hon lugn och det fungerade as bra! :)



Blogg: http://olinaeriksson.blogg.se/
2011-07-21 @ 11:51:26
emelie

Jaa, men gud vad bra tack för tipset! :D



Blogg: http://emeliiehellbergg.blogg.se/
2011-07-21 @ 15:52:58




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback