Bett

Fabian är ju skitstark då jag rider ut i skogen och galopperar bland annat hehe .. När vi typ galopperar och sedan lättar jag lite på handen som en liten eftergift, då bara kutar han iväg ännu snabbare. Så jag måste sitta och hålla honom typ hela tiden .. :/ Och det är inte såkul. Man får ont i armarna tillslut då man ska dra stopp på honom. Han bara stretar emot. När jag rider själv är han iaf lite lugnare, men endå så stark i galoppen och ja ..

Sedan när jag ska typ skritta efter galoppen håller han på och trippar å ha sig. Sen om jag släpper tyglarna kan han börja galoppera iväg den dåren haha. Så ja, han är inte så rolig att ha och göra med i skogen... Det är så jobbigt för han tycker det är så kul, också får man sitta och blåhålla honom för att han inte ska kuta all världens fart. www.glädjedödare.se man känner sig då eller? Haha nä men, det är jättejobbigt för mig också att få dra i munnen på honom hela tiden, det är ju inte precis det roligaste. För han lyssnar inte så jag måste dra tag i honom.

Jag red ju ut förrut på gummi pelham.
Då krökte han på nacken osv, eftersom kedjan under tröck emot så han var ju tvungen. Men sedan när jag skulle bromsa i galoppen tröck ju kedjan under då också, så han sänkte huvudet och sprang. Så det var ju nästan svårare att bromsa då.

Nu rider jag ut på 3-delade.
Han är fortfarande svår att bromsa jag får rycka tag i honom när vi ska bromsa ganska ofta. Så när han blir helt upphettsad äre ju inte heller kul att sitta på. För bara man nuddar med skänklarna flyger han i luften och ska galoppera.

Jag har dock fått testat ett bett av Flisan. Eggbettet, med kopparrullar som snurrar om dom biter tag i det. Men jag tror inte riktigt han biter tag i det, för han springer med munnen öppen då jag bromsar. Men det funkade ganska bra faktistk endå.

Är det någon som har förslag på något bra bett som dom lyssnar på men endå inte är för skarpt?


Kommentarer
jenniefer

det är jätte många som säger att det där koppar bettet är jätte bra :)



2011-07-21 @ 18:45:04
olina

har du provat hackamore på honom? då drar du honom i alla fall inte i munnen, och man kan ju ha längre skänklar på det om han är super stark.



Blogg: http://olinaeriksson.blogg.se/
2011-07-21 @ 21:12:03
Betty

Åå, har precis samma problem med Minne.. Har är exakt som du beskriver Fabian! Och jag kan inte ha nått med hävstångseffekt för då sänker han bara huvudet och drar ennu mer.. Men grejjen är den att Minne biter inte sig fast, han gapar bara:/ och jag vill inte rida på nått superstarkt heller.. Vet inte vad jag ska göra.. säg till om du hittar nått som funkar på Fabian! det är så jobbigt att måste sitta och hålla imot heeeela tiden..



Blogg: http://remoont.blogg.se/
2011-07-22 @ 19:25:21




Kommentera inl�gget h�r!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ih�g mig?

Trackback